ТРЕНІНГОВЕ ЗАНЯТТЯ «Екологія в пріоритеті»
ТРЕНІНГОВЕ ЗАНЯТТЯ
«Екологія в пріоритеті»
Мета: ознайомити з причинами виникнення екологічних проблем; створити
практичні рекомендації щодо їх усунення і запобігання, сприяти формуванню в учнів екологічної свідомості, розуміння значущості
природи в житті людини, почуття відповідальності за збереження природи.
Обладнання: картон, маркери, камінці,
чаша сподівань, екологічний ролик, мультимедійна презентація, плакат для запису
правил роботи групи, малюнок контейнерів та картки-сміття двох різних кольорів,
контейнер з непотребом, 4 набори з рекомендаціями.
Час проведення:45 хвилин
Хід тренінгового заняття
І. Вступна частина.
Тренер: Планета Земля – наш дім. Як жива істота, вона має свої
екологічні проблеми. Збільшення викидів парникових газів, безконтрольний
видобуток природних ресурсів, забруднення атмосфери, знищення лісів –
безкінечний список.
У наш
час проблеми екології стоять дуже
гостро. Думати про майбутнє нашої планети не достатньо. Сьогодні потрібно
тільки діяти. Від того, як ми поведемо себе зараз залежить майбутнє Землі.
Альтернативні джерела енергії, відмова від засміченого способу життя і
жорсткість екологічного законодавства, охорона природи, ось що здатне відсунути
в майбутньому проблеми оточуючого середовища на другий план.
А чи ми
можемо зробити щось значуще для порятунку планети Земля? Спробуймо разом знайти
шляхи вирішення екопроблем нашої школи, селища та планети загалом.
1. Вправа «Візитка»
Учасники отримують листок картону та кольорові олівці. За 2
хв. Мають виготовити візитку – презентацію себе. Зовнішній вигляд та
презентація мають бути пов’язані з екологією. Презентуючи візитку, вказують ім’я,
яке необхідно використовувати, спілкуючись з ним під час заняття.
Орієнтовна відповідь: «Я, (ім’я), с стурбований екологією,
тому що… », «Мене звуть…Екологія мене
цікавить, тому що…»
Час виконання вправи: 2 хв. Підготовка, 30 сек. Презентація кожного учасника.
2. Правила роботи групи.
Щоб наша робота була ефективною, необхідно виробити правила
роботи групи під час заняття.(Правила
записуються на плакаті).
Час виконання вправи: 2 хв.
3. Очікування.
Тренер: перед
вами невеличка ємність сподівань. Оскільки ми виступаємо на захист екології,
пропоную вам записати очікування одним, чи кількома словами на камінцях
маркером, і поставити у цю ємність.
Наша посудина наповнилась вашими прагненнями отримати користь
від нашого заняття, що ж спробуємо всі ваші очікування задовольнити.
Час виконання вправи: 5 хв.
ІІ. Основна частина
Тренер:
На
Земля спостерігаються великі зміни в природі. Сучасні світ перебуває на межі
великої екологічної кризи. Причини якої: зростання населення,
накопичення величезних об’ємів відходів людської діяльності, виснаження
майже всіх видів природних ресурсів. Біосфера сьогодні не спроможна
самоочищуватися, саморегулюватися й самовідновлюватися, тому що кожного дня
люди викидають сотні мільйонів пластикових пляшок, поліетиленових пакетів та іншого сміття, яке
розкладатиметься понад 500 років.
Сміття оточує нас скрізь: під ногами, в лісі, на дорогах, в
річках, морях, у землі. Скоро сміття поглине нашу цивілізацію. Статистика каже,
що звичайна сім’я викидає щоденно в середньому 5 кг сміття.
4. Впрва «Мозковий штурм».
«Що таке сміття? Чим воно загрожує здоров’ю людей»
Більшість сприймає сміття, як залишки непотрібних речей, проте ці відходи можуть ще принести користь. Пропоную вам об’єднатись у дві групи. Перша група напише всі плюси використання відходів, а друга – загрозу, що виявляє сміття. Групи отримують папір та олівці.
Більшість сприймає сміття, як залишки непотрібних речей, проте ці відходи можуть ще принести користь. Пропоную вам об’єднатись у дві групи. Перша група напише всі плюси використання відходів, а друга – загрозу, що виявляє сміття. Групи отримують папір та олівці.
Час виконання вправи: 3 хв. на підготовку, 1-2 хв. на презентацію робіт.
Тренер: Відходи,
сморід, виділення хімічних речовин – викликають хвороби дихальних шляхів, астму,
алергію, отруєння, хвороби печінки, нирок, очей, рак,
забруднення водойм, лептоспіроз. Отож, щоб усе це змінити людству потрібні нова філософія життя, висока екологічна культура й свідомість, зміна ставлення до навколишнього середовища, правильне сортування сміття та повторне використання речей, які ми плануємо відправити на смітник.
забруднення водойм, лептоспіроз. Отож, щоб усе це змінити людству потрібні нова філософія життя, висока екологічна культура й свідомість, зміна ставлення до навколишнього середовища, правильне сортування сміття та повторне використання речей, які ми плануємо відправити на смітник.
5.
Вправа «Сортування».
Кожна
група отримує набір карток, на яких намальоване сміття. Перед учасниками
тренінгу 5 сміттєвих контейнерів. Завдання розподілити сміття.
Час
виконання вправи: 3 хв.
Обговорення:
Що було важким у виконанні вправи? Чи не виникало дискусій? Що заважало, чи
навпаки, допомагало у сортуванні?
Перегляд
виконаної учасниками роботи.
Час виконання вправи: до 5 хв.
Тренер: Джонатан Рабун сказав «У нерозвинених країнах смертельно небезпечно
пити воду, в розвинених – дихати повітрям». Пропоную до вашої уваги перегляд
відеоролика «Шкідливість сміття» https://www.youtube.com/watch?v=7mI0ZhcdK1w (2 хв.)
6.
Вправа: «Потрібно-не потрібно».
Учасники
стають в 2 ряди один за одним. Перший ряд буде приводити аргументи чому варто не
користуватися поліетиленом, а інший ряд доводитиме чому цього робити не слід.
Хто висловився стає у кінець ряду. Вкінці вправи учасники діляться враженнями
та емоціями.
Час виконання вправи: до 7 хв.
7.
Вправа «Екостиль» (фізкультхвилинка)
Тренер:
1) Якщо ви не викидаєте сміття на вулиці – плесніть
у долоні і одночасно підстрибніть.
2) Якщо ви смітите на вулиці – охопіть руками голову
та покрутіть вліво-вправо.
3) Якщо ви не розбиваєте скляні пляшки –
погладьте себе по голівці.
4) Якщо
ви з батьками спалюєте листя – помахайте руками над головою.
5) Якщо
ви розбиваєте пляшки – вказівними пальцями «посваріть себе» по черзі лівою та
правою.
6) Якщо
ви з батьками закопуєте листя – покрутіться вліво-вправо.
7) Якщо
ви висаджуєте дерева – потисніть одне одному руки.
Час виконання вправи: 3 хв.
8.
Вправа «Поєднай і озвуч»
Тренер: зараз ми об’єднаємось в 4 групи за принципом основних
стихій (земля, вода, вогонь, повітря). Кожна група отримує перелік рекомендацій
і ситуації, що спричинюють зайве використання енергії та ресурсів. Ваше завдання
за 1 хв. з’єднати рекомендацію та
ситуацію, озвучити її, вказавши підтримує група в житті такі пропозиції чи ще
ні.
1.
Закривати кран під час чищення зубів
У
каналізацію стікає близько 19 літрів води у день, поки ти вичищаєш зуби при
відкритому крані.
2.
Вимикати вночі зарядні пристрої.
Електронні
пристрої заряджаються повністю за одну-дві години. Коли ми кладемо їх заряджати
на ніч, то вони споживають значно більше енергії, ніж потребують. Це погано для
вашого пристрою та екології.
3.
Використовувати екоторбинку або один пакет.
В
супермаркетах нам упаковують все в окремі пакети, які розкладатимуться безліч
років. Придбайте один екопакет із
тканини, який багаторазовий у використанні. Так ви ще й значно заощаджуватимете
на пакетах.
4.
Друкувати з обох боків аркуша.
125
мільйонів дерев вирубується щороку для виготовлення паперу. А скільки нікому не
потрібних рекламних газет і листівок лежать у поштових скриньках.
5. Води
в електрочайнику має бути не більше, ніж необхідно.
На
нагрівання зайвої води витрачається зайва електроенергія.
6. Не
купувати великої живої ялинки на Новий Рік та Різдво, обмежитись маленькою
ялинкою зробленою із зв’язаних соснових гілок.
Немає
покупця, нема продавця, є соснові ліси. Чисте повітря, збережена екологія.
7. Не
викидати батарейки, а віддавати у спеціальні місця збору.
Потрапивши
в землю, батарейка здатна забруднити 400 літрів води або 20 квадратних метрів
ґрунту. Викинувши всього дві старенькі батарейки з ліхтарика, ви зіпсуєте дві
ванни, 8 відер і півтора чайника чистої води.
8. Не
пити воду із пластикових пляшок.
90%
пластикових пляшок не переробляються.
Купляйте сік у паперовій упаковці, або наливайте воду вдома і
використовуйте одну пляшку декілька разів, бо ж більшість «мінеральних вод»
зовсім не мінеральні, а столові, що нічим не відрізняються від води з-під
крану.
9.
Закривати вікна та двері, коли працює кондиціонер.
Це
зробить кондиціонер потужнішим в декілька разів та заощадить електроенергію.
10.
Їздити на велосипеді.
Почувайтеся
в хорошій фізичній формі, здоровими, енергійними, модними, швидко пересувайтесь
по місту. І це все завдяки велосипеду. Та ще й зменшуйте шкідливі викиди в
повітря.
11.
Використовувати керамічний або паперовий посуд.
Дуже
приємно сидіти в парку чи лісі на пікніку, але краще сидіти там без сміття від
пластикового посуду.
12.
Викидати сміття в смітник.
Зазвичай
сміттєві баки у містах є на кожному кроці. Звісно, багато людей зараз свідомі,
щоб не смітити, але важливо не боятися зробити зауваження іншим людям, які викидають
сміття на вулиці.
13.
Сортувати сміття.
Якщо
немає розподілених сміттєвих баків під різне сміття поруч із житлом, то можна
відокремлювати папір і здавати на макулатуру (пластикові пляшки, металева тара
тощо).
Тренер: «Якщо
кожен з нас буде слідувати цим правилам, екологія нашої планети зазнає
покращень.
Час виконання вправи: 6 хв.
9. Вправа «Перевтілення»
Тренер: у
цьому контейнері зібрались предмети, які перестали бути потрібними, тобто вони
перетворились на сміття і їх збираються викинути. Уявіть, що ви проводите
опитування, ваше завдання підійти до всіх учасників та дізнатись їхню думку, що
б вони могли зробити з цим предметом. За бажанням можна взяти папір і олівець
для занотовування ідей. Після опитування повертаєтесь на своє місце.
Учасники отримавши річ починають підходити один до одного і
записувати ідеї. потім і озвучують, що з неї можна ще зробити. Після виконання
вправи, учасники обговорюють свої відчуття.
Час виконання вправи: до 10 хв.
ІІІ. Завершення
Тренер: на
закінчення нашого заняття до вашої уваги притча Василя Сухомлинського «Бо я –
Людина»
Бо я – людина.
Притча.
Василь
Сухомлинський
Вечоріло.
Битим шляхом йшло двоє подорожніх — батько й семирічний син.
Посеред
шляху лежав камінь.
Батько
не помітив каменя, спіткнувся, забив ногу. Крекчучи, він обійшов камінь, і,
взявши дитину за руку, пішов далі.
Наступного
дня батько з сином йшли тією ж
дорогою назад. Знову батько не помітив каменя, знову спіткнувся і забив ногу.
Третього
дня батько й син пішли тією ж дорогою.
До каменя було ще далеко. Батько каже синові:
— Дивись уважно, синку, треба обійти камінь. Ось і те
місце, де батько спіткнувся й забив ногу.
Подорожні
сповільнюють кроки, але каменя немає. Бачать, обабіч дороги сидить сивий старий
дід.
— Дідусю, — запитав хлопчик, — Ви не бачили
тут каменя?
— Я прибрав його з дороги.
— Ви також спіткнулися й забили ногу?
— Ні, я не спіткнувся й не забив ногу.
— Чому ж ви прибрали камінь?
— Бо я — людина. Хлопчик зупинився у задумі.
— Тату, — запитав він, — а Ви хіба не людина?
— Я прибрав його з дороги.
— Ви також спіткнулися й забили ногу?
— Ні, я не спіткнувся й не забив ногу.
— Чому ж ви прибрали камінь?
— Бо я — людина. Хлопчик зупинився у задумі.
— Тату, — запитав він, — а Ви хіба не людина?
Тренер:
якщо кожен з нас не буде зважати на проблеми, вони нікуди не зникатимуть, їх
рішення лише у наших діях. Якщо ваші очікування здійснились, я пропоную вам
проговорити це і підняти з чаші сподівань свого камінчика. Ви можете зробити з
нього брелок на пам’ять, чи будь-яку іншу корисну річ, завдяки своїй фантазії,
або ж повернути його у лоно природи.
На завершення пропоную усім нам
піднятись і взяти один одного за руки. Ми всі - одна велика квітка, а кожен з нас – пелюстка цього
чудового творіння природи. Нам всім разом тепло і затишно. Коли світить сонечко
нам всім від цього стає тепліше. Ми тягнемось разом до нього, шукаємо тепла і
світла. А коли дме холодний вітер, нам всім холодно і неприємно, і ми всі
схиляємось один до одного, шукаємо один в одного захисту. Так і наша матінка
природа шукає захисту та порятунку в нас, людей. І в наших серцях має
пробуджуватися чуйність, доброта та вдячність за всі щедроти нашої природи,а
також бажання любити та берегти природні багатства. Дякую вам за активність і
вашу свідому позицію.
Коментарі
Дописати коментар