ЯКІ ВОНИ ВИХОВНІ ГОДИНИ? Поради класному керівнику.
«Для
того, щоб навчити іншого, потрібно
більше
розуму, ніж для того, щоб навчитись
самому».
/М.
Монтень/
Перш
ніж говорити про виховні години, давайте дамо визначення, що таке
виховна
година. В літературі однозначного трактування знайти не вдалось, тому
пропонується
декілька варіантів:
1.
«Виховна година – це одна з найпоширеніших форм організації фронтальної
виховної
роботи». (М.І.Болдирев)
2.
«Виховну годину можна назвати спеціально організованою ціннісно-
орієнтованою
діяльністю, що сприяє формуванню у школярів системи ставлення до навколишнього
світу». (Н.Е.Щуркова, Н.С.Фіндспщевич)
3.
«Виховна година – це час для спілкування класного керівника зі своїм
колективом,
коли він використовує різноманітні прийоми, засоби й способи
організації
взаємодії». (Е. В. Титова)
4.
«Виховна година. У нашому розумінні це не якась певна форма роботи, а
година
класного керівника, та сама «клітинка» виховного процесу, що дає змогу
шкільному
педагогові знайти час для спілкування з вихованцями, відкрито
проголосити
й висвітити заплановане ставлення до певних цінностей, зробити
виховний
вплив систематичним і регулярним, а сам процес виховання – не
хаотичним
і випадковим, а керованим і цілеспрямованим». (Л.І.Маленкоса)
5.
«Виховна година є форма прямого спілкування вихователя зі своїми
вихованцями».
(В.П.Созомов)
6.
«Година класного керівника – це форма виховної роботи, при якій школярі
під
керівництвом педагога включаються у спеціально організовану діяльність, що
сприяє
формуванню в них системи ставлення до навколишнього світу».
(Л.В.Байбородова)
7.
Виховна година – це гнучка за складом і структурою форма фронтальної
виховної
роботи, що представляє собою спеціально організоване в позаурочний час спілкування
класного керівника з учнями класу з метою сприяння формуванню класного
колективу й розвитку його членів.
З
усіх визначень зрозуміло, що виховна година це одна з найрезультативніших
та
найважливіших форм роботи з учнями. Тому заведіть собі за правило проводити регулярно
і цікаво виховні години для учнів, і не піддавайтесь на провокацію учнів перенести,
скасувати, відмінити виховні години. З досвіду роботи – спочатку учні –приходять
бо ви так сказали, можуть кректати, запевняти, що втомилися, говорити,
що в інших групах класні керівники не проводять виховні години регулярно,
а потім звикають, їм стає цікаво «а про що сьогодні ми будемо говорити»,
а згодом вони самі вам будуть нагадувати про виховну годину і підкидувати
теми для розмов, а коли закінчать школу, будуть згадувати з вдячністю
проведений з вами час, а інколи цитувати ваші фрази, почуті на виховних
годинах.
Ось декілька порад, як доцільно використати відведений час для виховних
годин: Це той час, коли в невимушеній формі ви можете виховувати і розвивати в
учнів позитивні
якості, здібності та вміння, розширювати їх світосприйняття. Зробіть виховні
години регулярними, раз на тиждень, і обов’язковими для відвідування всіма
учнями групи. На жаль, більшість учнів несерйозно ставиться до виховних годин,
і час від часу придумують якісь причини, аби уникнути їх. Поясніть учням,
що це також урок, обов’язковий для відвідування. Будьте принципові, і з часом,
якщо учням буде цікаво, вони звикнуть і з радістю будуть відвідувати виховні
години. І ще одна порада – записати виховну годину у щоденник до розкладу
занять і учні це сприйматимуть як обовʼязковий урок для відвідування, а
батьки будуть знати, що у дітей ще одна година занять.
Не перетворюйте виховні години на «розбір польотів», якщо ваші виховні
години
будуть виглядати як інквізиція, то учні не сприйматимуть їх серйозно і
будуть
намагатися їх уникнути. Виділіть для вирішення проблем в класі одну
виховну
годину на місяць, це називається «збори в класі», де ви з учнями
вирішите
ті непорозуміння чи питання, які необхідно розв’язувати всім класом.
Постійно змінюйте форми проведення виховних годин, щоб учням було цікаво.
Це
можуть бути тренінги (учні дуже люблять активні, нестандартні види
діяльності),
бесіди (коли ви маєте змогу почути думку учнів та дізнатися про
них,
щось нове), диспути (ви навчите їх формувати свою позицію та
висвітлювати
власне бачення поставленої проблеми), рольові ігри (коли учням
треба
обіграти певну педагогічну ситуацію чи історію з життя. Ви ж знаєте «Все
наше
життя це гра…»), уроки-подорожі (ви можете організувати відеоекскурсію
чи
віртуальну подорож до іноземної країни, познайомити учнів з чужоземними
звичаями
та традиціями, проекспериментуйте і приготуйте учням смачний
китайський
чай, грецький салат, спробуйте станцювати сиртакі чи польку тощо).
використовуйте
різні методи, аби дієво розширювати світогляд ваших учнів,
вони
будуть вам за це вдячні.
Дітям цікаві виховні години, в яких задіяні вони самі, і у старших класах ви
можете
запропонувати учням взяти участь в конкурсі виховних годин, коли ви
об’єднуєте
їх в пари, даєте вибрати з запропонованих вами тем одну і учні
самостійно,
під вашим контролем проводять виховні години, а решта учнів їх
оцінює.
(Учні досить відповідально відносяться до проведення виховних годин з
переодяганнями,
самопрезентаціями, підготовленими кліпами і міні-виставами).
А
після підведення підсумків учні відповідальніше і з більшою повагою
ставляться
до роботи класного керівника, бо відчувають скільки праці потрібно,
аби
підготувати гарну виховну годину.
Частіше запрошуйте гостей. Це може бути психолог, бібліотекар, соціальний
педагог,
заступник директора з виховної роботи, ваш колега з іншого класу,
медсестра,
які можуть допомогти вам у проведенні виховної години, або
доповнити
бесіду цікавими фактами зі своєї професії, надати консультації, взяти
участь
у тренінгу, або просто посидіти в аудиторії. Це необхідно, щоб без
проблем
підготувати учнів до участі у відкритих заходах школи, ваших
відкритих
уроках, загальношкільних конкурсах та змаганнях, оскільки учні з
часом
перестануть соромитися, серйозніше відноситимуться до вашої роботи, і
ви
зможете розраховувати на підтримку в потрібний момент.
У
цілому виховна година – це творча робота педагога, ставтесь до неї серйозно,
плануючи як зміст,
так і результати цієї роботи.
Коментарі
Дописати коментар